قلعه کاظم داشی
قلعه کاظم داشی
قلعه کاظم داشی یا سنگ کاظم خان در حدود ۶۵ کیلومتری ارومیه و ۱/۵ کیلومتری شرق روستای گورچین واقع شده است. ....


موقعیت قلعه کاظم داشی روی نقشه آب و هوای ارومیه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

قلعه کاظم داشی یا سنگ کاظم خان در حدود ۶۵ کیلومتری ارومیه و ۱/۵ کیلومتری شرق روستای گورچین واقع شده است. این قلعه در محل به «قالاباشی» معروف است و در گذشته به نام‌های «قرخلار» و «قلعه یک در» خوانده می‌شده است. در این قلعه آثار عمارت و ساختمان‌های متعدد از سنگ‌های بزرگ و تراشیده به چشم می‌خورد و معلوم می‌نماید که در گذشته عمارت باشکوهی بوده است. در این قلعه آثار چاهی به طول ۷ متر و دهانه ۲/۵ متر دیده می‌شود که در هنگام بارش باران و برف، آب مورد نیاز ساکنان قلعه در آن انباشته می‌شد.
قلعه کاظم داشی یا کاظیم داشی قبلا و موقعی که آب دریاچه ارومیه کم نشده بود بصورت شبه جزیره‌ای بود که با یک آبراه کم عرض به خشکی متصل می‌شد ولی اکنون(۱۳۹۱) تقریبا جزئی از خشکی شده و به عبارتی کمی از آن به دریا چسبیده است. در فاصله کمی از آن قل دیگرش قرار دارد که در اکثر سایت‌های اینترنتی به اشتباه عکس آن قرار داده شده است. کاظم خان فردی بسیار جسور و بی باک و بسیار باهوش و فراست بود و خود تمامی امور نظامی و سیاسی و اقتصادی آن زمان مردم پناهنده در جزیره را سامان می‌داده‌ است. مناظر طبیعی زیبا و بقایای معماری و حجاری‌های صخره‌ای و گذرگاه‌های صعب العبور و پرتگاه‌های مخوف ارزش و اهمیت سوق الجیشی به این اثر داده است که با توجه به بررسی‌ها و پژوهش‌های باستان شناسی که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به عمل آمده مهمترین آثار شناخته شده این محل مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و دوره ایلخانیان می‌باشد که تحت محافظت و نگهداری سازمان میراث فرهنگی استان می‌باشد.
تاریخچه کاظم داشی ارومیه از زبان مورخین
بنا به نوشته مورخین اسلامی هلاکوخان مغول اموال قیمتی و خزائن نفیس خود را در این قلعه پنهان نموده بود. حتی معروف است که خود هلاکوخان نیز در این قلعه مدفون گردیده است. به نوشتهٔ یکی از شاهدان (ملا اسماعیل سپهر) در زمان جنگ جهانی یکم سربازان روس پس از کاوش کاظم خان داشی بارهایی را سوار بر چهارپایان کرده و به روسیه برده‌اند. در این قلعه بدستور کاظم خان ساختمان دو طبقه‌ای نیز بنا شده که زمانی مورد استفاده خود و خانواده اش بوده است. قلعه کاظم داشی در این قلعه آهنگری، ریخته گری و قایق سازی دایر کرده بود و در ضمن به ساختن توپ سرپر و باروت و فشنگ و غیره نیز می‌پرداخت. او در ساخت انواع بمب دستی نیز تبحر داشت ولی خود عاقبت به وسیله یکی از بمب‌های دست ساز خود کشته شد.

نکته جالب و شگفت اینکه خود جزیره کاظم داشی به شکل یک کلاه نظامی است.

مسیر قلعه کاظم داشی

قلعه کاظم داشی در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد.برای رفتن به این مکان بکر و زیبا ابتدا باید از ارومیه به سمت سلماس حرکت کنید و بعد از حدود ۳۰ کیلومتر به سه راهی قوشچی می رسید.وارد مسیر فرعی به طرف قوشچی شوید.بعد از گذر از شهر قوشچی به دهکده گردشگری ساحل باری خواهید رسید.
و بعد از گذر از روستای قره باغ و گورچین قلعه، به طرف شرق این روستا حرکت کنید.قلعه کاظم داشی در ۱٫۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد.
همچنین میتواند برای اقامت شب را در دهکده ساحلی باری ارومیه به سر کنید.

قلعه کاظم داشی

قلعه کاظم داشی

قلعه کاظم داشی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی