چشمه و آبشار گورگور
چشمه و آبشار گورگور
چشمه و آبشار گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد.چشمه و آبشار گورگور در دره الوارس یا قزل ....


موقعیت چشمه و آبشار گورگور روی نقشه آب و هوای سبلان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

چشمه و آبشار گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد.چشمه و آبشار گورگور در دره الوارس یا قزل گوللر كه یكی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان است در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره‌ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید که با توجه به شیب تند مسیر، آب تا رسیدن به رودخانه بستر آبشار مانندی را طی می‌کند.آبشار گورگور در حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و در یکی از زیباترین نقاط استان اردبیل یعنی در دامنه شمالی کوه سبلان واقع شده است.
آبشار گورگور خیاوچای در جنوب روستای موییل، در بیست کیلومتری جنوب شهرستان مشکین شهر در حدود ۱۲ متر ارتفاع و ۲۰۰ مترمربع محوطه گردشگاهى دارد و در دامنه شمالى کوه سبلان واقع شده است. دسترسى به آبشار گورگور خیاوچای تا دامنه‌هاى کوه با ماشین و بقیه با پاى پیاده امکان‌پذیر است. در زیر این آبشار حوضچه ای دایره ای شکل و زیبا ایجاد شده و ماهی قزل آلای قرمز در آب آن گزارش شده است. قله سبلان پس از دماوند با ارتفاع ۴۸۱۱ متر، معروف ترین کوه آتشفشان خاموش ایران و سومین نقطه مرتفع کشور می باشد. آبشار گورگور خیاوچای به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملك سوئی و چشم اندازی از كوهستان سبلان (ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و كسری) جذاب و دیدنی است.
وجود عناصر زیبا و بدیع طبیعی همچون یخچال‌های دائمی، چشمه‌های آب گرم و آب معدنی متعدد، فضایی مناسب و دلپذیر را برای دوستداران طبیعت به وجود آورده است و هر ساله هزاران نفر از کوهنوردان و مشتاقان طبیعت، به این مکان دلپذیر مراجعه می‌نمایند.

چشمه و آبشار گورگور

چشمه و آبشار گورگور

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی