پیر بنکی کازرون
پیر بنکی کازرون
در هشت کیلومتری جاده قدیم کازرون به شیراز، پس از عبور از کتل مشهور« پیرزن» بقعه ای ساده و گچی از دور ....


موقعیت پیر بنکی کازرون روی نقشه آب و هوای کازرون
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

در هشت کیلومتری جاده قدیم کازرون به شیراز، پس از عبور از کتل مشهور« پیرزن» بقعه ای ساده و گچی از دور نمایان می شود که به « پیربنکی » معروف است. در گذشته مسافرین خسته پس از طی مسافتی چند از جاده شوسه کازرون به شیراز لحظاتی در این مکان به استراحت می پرداخته اند. این بقعه در مجاورت قبرستانی قدیمی واقع شده که در آن سنگ تیرهای بزرگ و منقوش به خطوط و اشکال زیبا دیده می شود. ویژگی این بقعه که زبان زد عام و خاص است، رویش دو درخت بنه(پسته کوهی) بر بالای بام و گنبد آن است. یکی از آن ها در انتهای فوقانی گنبد ریشه دوانده و مشخص نیست که ریشه آن از کجاست امّا سرسبز است و هر ساله میوه می دهد. دیگری در لای دیوار بقعه بیرون آمده و با زمین ارتباطی ندارد. بقعه مزبور دارای سنگ قبری است که در داخل ضریحی چوبی قرار گرفته است.

پیر بنکی کازرون

از کازرون در راهی پرپیچ و خم و زیبا به سمت شیراز میروم و پس از گذر از دشت ارژن و گذراندن یک تونل ، درست سر پیچ در سمت چپ راه اصلی ، یک راه خاکی هست که بر خلاف راه اصلی به سمت پایین میرود . وارد این راه خاکی میشوم و آن اندازه ، آن را پی میگیرم تا به پای کوه میرسم ؛ در پای کوه ، راه را به سمت چپ میروم تا آرامگاه پیر بنکی ، ظاهر میشود .این جا را آرامگاه خواجه عبدالله انصاری میدانند ؛ البتّه چند جای دیگر نیز در ایران دیده ام که به آرامگاه خواجه عبدالله ، نامدار هستند ؛ از جمله در روستای خلّجان تبریز و در نزدیکی درّه شهر ایلام . این آرامگاه ، بیش تر نامداریش را در گروی درخت بنه ایست که بر فراز گنبدش روییده و ریشه درون گنبد دوانیده است .

پیر بنکی کازرون

وارد آرامگاه میشوم ؛ محوّطه ی بسیار کوچکی است که یک ضریح در میانه اش ، دیده میشود . بر فراز گنبد ، درخت بنه ، روییده است ؛ بدون این که ریشه ای از زیر گنبد ، بیرون زده باشد . بسیار جالب و شگفت آور است . از راه پلّه نیز به پشت بام میروم و درخت را از نزدیک بر فراز گنبد میبینم . زنده و سبز و شاداب است ولی ریشه ای از آن ، مشخّص نیست . قطعاً برای همین درخت است که نام پیر بنکی را بدان داده اند .

پیر بنکی کازرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی