سنگ نوشته رازلیق
سنگ نوشته رازلیق
رازلیق تابع شهرستان سراب است و از شمال به كوه سبلان محدود می شود در این محل در بستر رودخانه پسلر سنگ ....


موقعیت سنگ نوشته رازلیق روی نقشه آب و هوای سراب
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

رازلیق تابع شهرستان سراب است و از شمال به كوه سبلان محدود می شود در این محل در بستر رودخانه پسلر سنگ نوشته ای وجود دارد كه به سنگ نبشته رازلیق معروف است برای رسیدن به پای كتیبه ابتدا باید به رازلیق رفت از رازلیق باید راهی روستایه دیزهج سفیا شد سنگ نوشته در كنار این روستا (ضلع شمال غربی) در كوه زاغالان بر روی صخره ای مرتفع وقاع شده است.

كتیبه رازلیق بر صخره ای از كوه زاغان واقع در ۱۲ كیلومتری شمال سراب در ناحیه رازلیق كنده شده است.ابعاد این سنگ نبشته ۸۰ در ۱۲۰ سانتی متر است و متن آن ۱۶ سطر است.این سنگ نبشته مربوط به آرگیشتی دوم (۶۸۵-۷۳۰ ق.م) پادشاه اورارتو و به مناسبت پیروزی درجنگ و تسخیر سرزمینهای آرهوفشولو، بوقو، گیردو، گیتوهانی، توایشدو، روتومنی، نوشته شده است.

ترجمه متن كتیبه چنین است:

« به حول و قوه خالدی ، آرگیشتی روساهینی می گوید: من به سرزمین آرهو لشكر كشیدم . من سرزمین اولوشو و سرزمین بوقو را تسخیر كردم . من تا كنار رودخانه مونا رسیدم و از آنجا بازگشتم . من سرزمین های گیردو ، گیتوهانی و توایشیدو را تسخیر كردم . شهر روتومنی را من گرفتم . سرزمین هایی را كه من تسخیر كردم تحت باج خود قرار دادم . این قلعه ها را كه من به زور گرفتم دوباره برقرار ساختم . من آن را آرگیشتی ایردو Argishti _ irdu ، ( یعنی رعیت آرگیشتی ) نامیدم . بخاطر تقویت بیااینی ( اورارتو ) ، برای مطیع ساختن سرزمین های دشمن ، به حول وعظمت خالدی و آرگیشتی ، سترگ شاه ، شاه جهان ، شاه شاهان ، خداوندگار شهر توشپا .

آرگیشتی می گوید: هر كس نام مرا محو كند یا به این كتیبه خسارتی وارد بیاورد . امیدوارم خدایان ؛ خالدی ، ته ای شه با Te ishe ba ، شی او اینی Shiuini او را از زیر خورشید براندازند . ( محو سازند ) . »

این سنگ نبشته رازلیق متعلق به آرگیشتی دوم پسر روسای اول است.

این سنگ نبشته در كوه زاغان در حدود ۱۲ كیلومتری شمال سراب در ناحیه رازلیق از دهستانهای ششگانه بخش سراب پیدا شده كه از شمال به كوه سبلان و از جنوب به دهستان هریس و از شرق به آغمیون واز مغرب به ینگچه محدود است كه راه آن از روستای قلعه جوق به سمت راست به طرف روستای رازلیق جاده آسفالته ای امتداد میابد ، و بر تارك صخره ای بلندی از سلسله كوههای شمالی سراب و در دامنه های مرتفع جنوبی سبلان به خط میخی بر سنگ خارا حک شده است.کتیبه در ارتفاع ۳ متری قرار دارد که در زیر آن سکویی ایجاد شده است که برای دسترسی به کتیبه بایستی از آن گذشت ویرانه هایی پلکان دسترسی در پای آن قرار داد.

سنگ نوشته رازلیق

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی