رودخانه بالخلی
رودخانه بالخلی
بالخلی چای ( رودخانه بالیخلو ) از جمله رودخانه های دائمی استان اردبیل است كه از گردنه بالخلی «جنوب غربی ....


موقعیت رودخانه بالخلی روی نقشه آب و هوای نیر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بالخلی چای ( رودخانه بالیخلو ) از جمله رودخانه های دائمی استان اردبیل است كه از گردنه بالخلی «جنوب غربی شهر نیر» حدفاصل دو رشته بزقوش و سبلان سرچشمه می گیرد. سرشاخه های مهمی نظیر برجلوچای، سقزچی چای، آغلاغان، جوراب چای، درویش چای، لاطران چای و…. در مسیر به رودخانه بالخلی پیوسته و آنرا پرآب می سازند.میزان آبدهی این رودخانه در محل گیلان ده اردبیل ۸۶ میلیون متر مکعب و دبی لحظه ای آن ۲۶ متر مکعب در ثانیه است.
حوزه آبریز آن ۱۶۰۰ کیلومتری مربع است و در محل پل الماس میزان آبدهی آن ۱۱۶ میلیون متر مکعب است. در مخروطه افکنه رودخانه بالیقلی چای، روستاهای پر جمعیت و آبادی استقرار یافته اند.

وجه تسمیه بالخلی چای (رودخانه ماهی دار) بیانگر زیست انواع ماهیان در این رودخانه است كه عبارتند از قزل آلای خال قرمز، سس ماهی، ماهی سیاه، شاه كولی، همچنین این رودخانه زیستگاه دائمی پستاندار آبزی (سمور آبی) و زیستگاه عبوری و فصلی انواع پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی است.این رودخانه از وسط شهر اردبیل می گذرد و سرانجام در شمال اردبیل به رودخانه قره سو تخلیه می شود. طول این رودخانه ۷۵ کیلومتری است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

اراضی‌ ساحلی‌ رودخانه‌ بالخلی‌ عموما مشجر و دارای‌ فضای‌ سبز بسیار مناسبی‌ است‌كه‌ به‌ طور طبیعی‌ محل‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ شهروندان‌ و مسافرین‌ در فصول‌ گرم‌می‌باشد كه‌ همزمان‌ امكان‌ ماهیگیری‌ با قلاب‌ را در اختیار می‌گذارد.
دو سد مهم یامچلو و بند انحرافی الماس بر روی این رودخانه قرار دارد.کشاورزی بیشترین مناطق روستایی اردبیل بر اثر جریان آب این رودخانه رونق دارد.
كیفیت اب برای مصرف عمومی و شرب در حالت بد قرارگرفته است و درایستگاه های ایلانجق و خروجی اردبیل برای مصارف ابزی پروری نیز درحالت بد قرارگرفته است.

رودخانه بالخلی
رودخانه بالخلی
رودخانه بالخلی

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی