دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان در ٢٨ كیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده و از جمله جاذبه های طبیعت گردی زیبای استان ....


موقعیت دره زوارم شیروان روی نقشه آب و هوای شیروان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

دره زوارم شیروان در ٢٨ كیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده و از جمله جاذبه های طبیعت گردی زیبای استان خراسان شمالی به شمار می رود, همانطور که از نامش بر می آید، دره زوارم به معنی «دره بهشت» است؛ جایی که می توانید بسیاری از دیدنی های زیبای طبیعت را از نزدیک لمس کنید و لذت ببرید.
در منطقه ییلاقی زوارم که در طول ۲۵ کیلومتر از ابتدای دره زوارم تا کوه‏های تخت میرزا و شخری امتداد می‏یابد، چشمه‏سارها، آبشارها، حوضچه‏های سنگی، کوه‏های سر به فلک کشیده، باغ‏های میوه، رودخانة پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی موزائیک بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده‏اند. رودخانه زوارم، از کوه‏های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‏گیرد و در مسیر خود مزارع و باغ‏های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده را مشروب می‏سازد و به رودخانه اترک می‏پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‏گاه‏های مناسبی برای گردشگران دارد. اوچ دوشی، از مکان‏های تفرجگاهی روستاست، که سه چشمه‏ی جوشان دارد. این چشمه‏ها، از دامنه کوه به طرف دره سرازیر می‏شوند. پیرامون این چشمه‏ها سرسبز و زیباست.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.پوشش گیاهی غنی با انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند کاسنی، گون، کمای، زیره، پونه، درمنه ترکی، پوپک، ساری گل، کاکوتی، گزنه، ترخ، چریش، سیب کوهی و زردآلوی کوهی از دیگر جاذبه‏های طبیعی پیرامون این روستا است. قزلر قلعه، دژی محکم و تسخیرناپذیر است که در بلندترین نقطه ارتفاعات روستا ساخته شده است و راهی صعب‏العبور و دیوارهای قطور سنگی دارد. قزلر قلعه به معنی دختر قلعه یا قلعه دختران است و به معنی قلعة فتح نشده می‏باشد. تپه ارک دست ریز و مسجد قدیمی روستا، از دیگر آثار تاریخی آن است.

از دیگر مناظر طبیعی زوارم می توان به باداملر ، آمریان ،قورّه دره ، داش آتر ،عزیز چنار ، گوی سویت ،غارعقیل، باغ خان ، باغ چهار حوض ، قوتور چشمه دارای آب معدنی اشاره کرد.عزیز چنار از دیدنی های معروف دره بهشت است که چناری کهنسال در کنار چشمه ای پرآب که که معتقدین به شاخه هایش پارچه بسته و نذر و نیاز می کنند و همچنین آبشار دوراهی در زیرکوه یخدان به شارشاری معروف است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و چشمه پرآب یخدان از یرکوه با آب سرد می جوشد.
محصولات عمده زوارم گردو، گیلاس، سیب، کشمش، گندم و جو، سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی و زردآلو است.
گیاهان وحشی پونه، گل پوپک، آنوخ(کاکوتی)، زیره کوهی، ساری گل، کمای و موسیر دارد و چوب سپیدار و گردو نیز از صادرات زوارم است.
در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهرهای خراسان برای کوه پیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آنجا استراحت می کنند.

دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان
دره زوارم شیروان

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی