ریگزار چاه جام طرود
ریگزار چاه جام طرود
ریگزار چاه جام طرود، در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان طرود، ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و در نزدیکی آبادی ....


موقعیت ریگزار چاه جام طرود روی نقشه آب و هوای شاهرود
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

ریگزار چاه جام طرود، در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان طرود، ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و در نزدیکی آبادی با همین نام در استان سمنان واقع است. با اینکه این ناحیه در چهارچوب مناطق کویری و با آب و هوای به نسبت گرم و خشک قابل ارزیابی است، ولی به سبب وجود رشته کوه‌های البرز در بخش شمالی آن، تأثیر شرایط آب و هوایی حاکم در ناحیه شمالی بر این ناحیه نیز مسئله‌ای انکار ناپذیر است.
ریگزار چاه جام در جهت شرقی غربی طولی در حدود ۸ کیلومتر و در جهت شمالی جنوبی عرضی در حدود ۵ کیلومتر دارا است.
وجود حوضه تبخیری- نمکی چاه جام حکایت از شرایط ویژه آب و هوایی ناحیه دارد. علت تشکیل چنین ریگزاری در این ناحیه وجود کویر حاج علی قلی دامغان در غرب این منطقه و ارتفاعات جنوبی است.

به سبب وجود شرایط جوی ویژه، کمی نزولات جوی، فراوانی املاح در آبهای زیر سطحی، نبود جریانات سطحی و بالاخره رخساره های خاص سنگ‌شناسی، این ناحیه دارای پوشش گیاهی ضعیف مناطق بیابانی است. از جوامع گیاهی این منطقه می توان بوته های سبط و به ندرت اسکنبیل را مشاهده کرد. درختچه های گز و تاق از جمله پوشش گیاهی غالب منطقه است.
بدلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب پوشش جانوری نیز پیرو آن غنی است. پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو.مسیر خودروی شخصی جاده ارتباطی شهرستان شاهرود به طرود از شرق و جنوب این ریگزار عبور میکند.

آدرس : سمنانشاهرودشهرستان طرود

ریگزار چاه جام طرود
ریگزار چاه جام طرود
ریگزار چاه جام طرود

 

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی