پناهگاه حیات وحش روچون کرمان
پناهگاه حیات وحش روچون کرمان
پناهگاه حیات وحش روچون کرمان در محدوده شهرستان بافت و به شکل خوشه‌ای در داخل پارک ملی خبر پراکنده بوده ....


موقعیت پناهگاه حیات وحش روچون کرمان روی نقشه آب و هوای بافت
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

پناهگاه حیات وحش روچون کرمان در محدوده شهرستان بافت و به شکل خوشه‌ای در داخل پارک ملی خبر پراکنده بوده و شامل ۵ بخش است.پناهگاه حیات وحش روچون کرمان شامل پنج بخش است. یک بخش در جنوب روستای محمود آباد؛ یک بخش در شمال روستای ده سرد؛ یک بخش در غرب خیر آباد؛ یک بخش در شمال روستای ارزوییه ؛و یک بخش هم در روستای روچون واقع است. از گونه های مهم گیاهی میتوان از ارس؛ بنه؛ بادام کوهی ؛ تنگرس و استبرق و از گونه های مهم جانوری میتوان از بز و پازن؛ قوچ و میش؛ آهو؛ پلنگ؛ گربه پالاس؛ کاراکال؛ هوبره؛ هما و تیهو نام برد.

پارك ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون، در مجموع با مساحت ۱۶۹۲۰۰ هكتار در استان كرمان واقع شده و از سال ۱۳۵۰ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.با هدف شناسایی گونه های گیاهی این منطقه و تكمیل اطلاعات مربوط به فلور آن و همچنین بررسی جایگاه این منطقه در جغرافیای گیاهی ایران، نمونه های گیاهی از بخش های مختلف منطقه در دو فصل رویشی سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ جمع آوری و سپس مورد شناسایی قرار گرفت. ضمن مشخص كردن شكل زیستی وپراكنش جغرافیایی گونه های گیاهی شناسایی شده، طیف زیستی و جغرافیایی رستنی های منطقه ترسیم شد.
همچنین فهرست گیاهان شناسایی شده در سه گروه درختان و درختچه ها، بوته ای ها و گونه های علفی و گراس ها تنظیم شد. از این گروه ها، به ترتیب ۶۷، ۱۴۷و ۲۳۷ (درمجموع ۴۵۱) گونه و زیرگونه متعلق به ۲۷۹ جنس گیاهی و ۷۴ خانواده شناسایی شد. تعداد ۱۰۸ گونه و زیرگونه برای اولین بار از این منظقه گزارش گردید. براساس نتایج به دست آمده بیشترین غنای گونه ای در منطقه مورد مطالعه مربوط به خانواده Compositae با تعداد ۵۷ گونه است.
از مهمترین عوامل تهدید پناهگاه حیات وحش روچون کرمان می توان از چرای دام؛ وجود مستثنیات و تغییر کاربری اراضی و شکار غیر مجاز نام برد.

آدرس : ایران – کرمان – بافت داخل پارک ملی خبر

پناهگاه حیات وحش روچون کرمان
پناهگاه حیات وحش روچون کرمان
پناهگاه حیات وحش روچون کرمان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی