گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن در موقعیت جغرافیایی N351454 E540926 در استان سمنان واقع است. معدن گنبد نمکی کوهدشت ....


موقعیت گنبد نمکی کوهدشت کهن روی نقشه آب و هوای گرمسار
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

گنبد نمکی کوهدشت کهن در موقعیت جغرافیایی N351454 E540926 در استان سمنان واقع است. معدن گنبد نمکی کوهدشت کهن در جنوب شرقی گرمسار و در شرق تهران واقع و جزء سازند قم است. معدن مذکور محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. در داخل این گونه گنبد های نمکی محل گیر افتادن نفت (تله های نفتی) است.
به دلیل وجود گوگرد دربرخی نفت ها به آن نفت ترش می گویند. در این معدن اقدام به استخراج از افقی بالاتر نموده اند تا در کف دچار نفوذ آب و مجبور به تخلیه آن نگردند.
معدن مورد بازدید جزء معدود معادن (معادن مشابه در کرمان ٬ هرمز) زیر زمینی نمک در جهان است. علت روباز نبودن معدن مذکور بارندگی در منطقه است که موجب تخریب معدن روباز و شسته شدن نمک می گردد. معدن کوهدشت یک شیفت کاری در روز فعال است.
نمک سازنده ی این معدن از رسوبات تبخیری است و این رسوب متعلق به اینفرا کامبرین است. نمک دارای خلوص ۹۸ درصد و در حدود ۸۰ درصد نمک استان را تعیین می کند. میزان استخراج ١۵۰۰۰۰ تن در سال و ارتفاع تقریبی گنبد از سطح جاده ی دسترسی در حدود ٣۰ متر است.
نحوه ی استخراج این معدن به روش اتاق و پایه با پایه های نا منظم است و پایه ها بوسیله باقی گذاشتن ستون های نمکی ایجاد شده است. در مرحله ابتدای استخراج اقدام به حفر تونل به عرض ۵ و ارتفاع ١۵ متراست. در این معدن قطر پایه ها در حدود ١۵ متر در نظر گرفته شده است تا درزمان محاسبات صرفه جویی و ایمنی معدن بالا برود. اتاق های قسمت های مختلف بوسیله ی رمپ هایی با شیب های ١۰- ۵ درجه به یکدیگر متصل می شوند.
در این معدن دو جبهه کار با ارتفاع سه متر وجود دارد که بوسیله ی حفاری اولیه دو پله در دو جهت مختلف ایجاد می شود که بعد از چالزنی و خرج گذاری در یک جبهه آتشباری انجام و در زمان بارگیری و حمل و نقل در جبهه ی دوم آتشباری انجام می شود و به طور مداوم این آتشباری و بارگیری در دو جهت انجام می شود. در مورد آتشباری یک بازنشسته ی شهربانی به طور دائم در استخدام معدن است. به دلیل وجود ارتفاع ۲۰ متری اتاق ها و تونل ها تهویه به شیوه ی طبیعی انجام می شود و به همین دلیل در آخر ساعت کاری انفجار انجام و در شیفت بعدی اقدام به بارگیری و تخلیه می نمایند.
نحوۀ استخراج نمک از آن باعث شکل گیری غاری دستکن شده و گردشگران می توانند با هماهنگیهای از پیش انجام شده توسط آژانسهای مسافرتی با پلیس راهنمایی و رانندگی از آن بازدید کنند چرا که اتوبوسهای مسافرتی اجازۀ عبور در مسیر این معدن را ندارند.

معمولا برای ساختن تونل درجاده ها از یک قالب خاص الگو برداری می شود ( قالبی که استحکام، دوام و امنیت تونل را تضمین کند) اما برای حفر دهانه و شکل گیری این غارنمکی تنها فاصلۀ ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده، بدین معنی که به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض است( به شکل مستطیل ).
در ورودی غار، دیواره ها تیره و طوسی رنگ و هر چه به عمق آن نردیکتر شویم رو شنتر و براقتر دبده می شوند، درواقع زمان را پشت سر میگذاریم . نزدیک شدن به سطوح روشنتر گویای این مطلب است که زمان حفر آن نقطه از غار به حال نزدیکتر است.

گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن
گنبد نمکی کوهدشت کهن

منبع : گردشگری ایران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی